Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Werking Instituut

Hoe behandelt het Instituut jouw vraag of klacht?

  • Je krijgt van ons een ontvangstbevestiging met een dossiernummer.
  • Wij onderzoeken eerst of jouw klacht ontvankelijk is, d.w.z. of wij over genoeg gegevens beschikken om jouw klacht te behandelen (identiteit, datum, handtekening, beschrijving situatie, …).
  • Vervolgens onderzoeken we of het Instituut jouw klacht mag behandelen en of de klacht gegrond is.
  • We gaan over tot een eerste analyse van jouw dossier, met eventueel een vraag om meer informatie of een voorstel om het dossier mondeling uit te leggen. Daarom is het belangrijk ons een telefoonnummer of e-mailadres na te laten waarop we je kunnen bereiken.
  • Je krijgt van ons advies over het ingediende dossier en de verdere hulp die je van het Instituut mag verwachten.
  • Het Instituut onderneemt op eigen initiatief geen stappen of acties rond de ingediende dossiers, wij handelen enkel met de toelating van de indiener van het dossier.

Wat kan het Instituut voor jou doen?

  • Informatie verstrekken:
    We bezorgen je zoveel mogelijk informatie over jouw vraag of klacht.
  • Je uitnodigen voor een gesprek:
    We kunnen de problemen die je ervaart bespreken en je meer uitleg geven over de bestaande wetgeving, jouw rechten en plichten en welke verdere stappen je kan ondernemen.
  • Contact opnemen met de tegenpartij:
    Op jouw verzoek kan het Instituut de tegenpartij op diens rechten en plichten wijzen. Dit kan zowel telefonisch als per brief.
  • Verzoening/Bemiddeling:
    Na contact met de tegenpartij kan er worden overgegaan tot bemiddeling. Deze kan plaatsvinden in het Instituut of eventueel in een andere neutrale omgeving. Bij het bereiken van een wederzijds akkoord wordt het dossier afgesloten.
  • In rechte optreden en burgerlijke partijstelling (behalve voor de materies die tot de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschappen en Gewesten behoren). 
    Het Instituut kan vrij beslissen over een eventueel optreden in rechte en zal dit enkel ondernemen wanneer het dit nodig acht en mits toestemming van de indiener. 
    Wie expertise heeft als advocaat in de thema’s die het Instituut behandelt, mag het Instituut vrijblijvend contacteren om diensten aan te bieden.
  • Opvolging en advisering:
    Het Instituut kan de persoon die de klacht indient juridisch bijstaan.
  • Goed om te weten:
    De dienstverlening van het Instituut is gratis en vertrouwelijk.

Lees meer over wat het Instituut tegen discriminatie doet op onze website.